Missie en Visie

Wij willen samen werken aan een uitdagend en breed fundament; uitgaand van ieders talent.
Een school waar je kunt zijn wie je bent. 
Waar wij als school voor staan...

Samen werken: De Springplank staat voor leren van en met elkaar, zowel voor kinderen als leerkrachten. De leerkrachten bieden ruimte en hanteren werkvormen die het samenwerken tussen kinderen bevorderen. We willen een optimale 'schoolomgeving' creëren. Daarbij zien wij de ouder als belangrijkste partner. We verwachten van iedereen een open en respectvolle houding. Het team heeft een actieve houding t.o.v. onderwijsontwikkelingen en voelt zicht verantwoordelijk voor professionalisering om de huidige kwaliteit te borgen.

Een uitdagend en breed fundament/talent: Wij bieden een breed aanbod waarbij we leerlingen uitdagen om het beste uit zichzelf te halen en zich bewust te maken van hun eigen talenten. Hierbij coacht, stimuleert, inspireert en geeft de leerkracht feedback op het proces van de leerling.

Wie je bent... : Door aandacht te hebben voor eigenheid en onderwijsbehoeften willen we kinderen laten groeien. Wij zien de basisbehoeften zelfvertrouwen, emotioneel vrij en nieuwsgierig zijn voorwaardelijk voor ieder kind om tot ontwikkeling te komen. De aandacht voor sociale en emotionele ontwikkeling van het kind loopt als een herkenbare rode draad door ons onderwijs. Wij vinden het belangrijk dat kinderen goede contactuele eigenschappen ontwikkelen, zich leren uiten, actief en assertief te zijn, initiatieven te nemen en om te gaan met hun gevoelens. Hiervoor maken we gebruik van de methode Kwink. Daarnaast schenken we er ook aandacht aan door onderwijsactiviteiten zoals:

  • Weekopening: Elke maandag starten we met een weekopening. De groepen 1 t/m 3 en de groepen 4 t/m 8 komen in de speelzaal bij elkaar om te praten over de activiteiten, die in die week plaatsvinden. Ook kunnen kinderen hun verjaardag aankondigen en wordt er aandacht geschonken aan voor het kind belangrijke zaken.
  • Kring: Alle groepen beginnen de dag met een kring. De activiteiten in de kring zijn wisselend: de ene keer vertellen kinderen of de leerkracht wat ze hebben meegemaakt, de andere keer is er bijvoorbeeld een nieuwskring of boekenkring.
  • Viering: Eens in de 6-8 weken is er een viering. Door kinderen uit verschillende groepen worden optredens verzorgd. Elke groep heeft daarbij een opdracht (bijv. toneel, boekbespreking, muziek, etc.). Soms heeft een viering een bepaald thema. Een themaviering is de afsluiting van een project, zoals bijvoorbeeld de anti-pestviering, kinderboeken-week, kerst- of carnavalsviering. Vanwege de schoolgrootte kunnen we niet meer alle groepen tegelijk naar de viering laten komen, we variëren hierin steeds met de samenstelling van de groepen.